SAMLET 1
Installation af BIT
2013
Tre storskraldsbunker
ca 600 x 400 cm
SAMLET 1
Installation af BIT
2013
Tre storskraldsbunker
ca 600 x 400 cm
SAMLET er udviklet/ skabt i samarbejde med Iben West i det kunstneriske fællesskab BIT.
I ”SAMLET” blotlægges hverdagens skjulte spor og materialernes potentielle kvaliteter foldes ud i et poetisk og sanseligt værk, der forholder sig stedsspecifikt til et givent rum.
Udgangspunktet for ”SAMLET” er tre tilfældige storskraldsbunker, som vi har fundet i byen og taget med os. Vi arbejder med og undersøger bunkens anatomi. De simple masseproducerede genstande, mennesker omgiver sig med, fratages deres funktion, som delelementer i en reol, en seng, et hus. De bruges nu som brikker/genstande med æstetisk potentiale.
Vi bygger, organiserer og transformerer de enkelte dele til rumlige skulpturelle formationer. Sammenstød af materialer danner nye former og går i dialog med hinanden og med rummet. Enkelt og præcist. Styret men alligevel tilfældigt.
Den før usynlige bagside, patina og hullernes rytmiske gentagelse får pludselig en billedskabende betydning og fornemmes på en ny måde. Vi ser ikke kun billig hvid spånpladelaminat, men får nu en forstærket oplevelse af detaljer og de taktile forskelle. Det blanke mod det matte. Det hårde mod det bløde. Bunken mod fladen. Det genkendelige mod det abstrakte.
I ”SAMLET” blotlægges hverdagens skjulte spor og materialernes potentielle kvaliteter foldes ud i et poetisk og sanseligt værk, der forholder sig stedsspecifikt til et givent rum.
Udgangspunktet for ”SAMLET” er tre tilfældige storskraldsbunker, som vi har fundet i byen og taget med os. Vi arbejder med og undersøger bunkens anatomi. De simple masseproducerede genstande, mennesker omgiver sig med, fratages deres funktion, som delelementer i en reol, en seng, et hus. De bruges nu som brikker/genstande med æstetisk potentiale.
Vi bygger, organiserer og transformerer de enkelte dele til rumlige skulpturelle formationer. Sammenstød af materialer danner nye former og går i dialog med hinanden og med rummet. Enkelt og præcist. Styret men alligevel tilfældigt.
Den før usynlige bagside, patina og hullernes rytmiske gentagelse får pludselig en billedskabende betydning og fornemmes på en ny måde. Vi ser ikke kun billig hvid spånpladelaminat, men får nu en forstærket oplevelse af detaljer og de taktile forskelle. Det blanke mod det matte. Det hårde mod det bløde. Bunken mod fladen. Det genkendelige mod det abstrakte.